“Um saco que inativa 99,9% de vírus”: Essa notícia é falsa ou verdadeira?

Essa semana, ao fazer compras de mercado, fui surpreendido com esse saco plástico (indicado na foto) que indica que a embalagem inativa mais de 99% da atividade de vírus e bactérias. Na embalagem é indicado que “este produto possui comprovação científica e laudada de sua eficiência. Neutralização de mais de 99% dos agentes virais, bactericidas e microbianos”. Enquanto consumidor me senti feliz ao perceber que a direção do supermercado tem se preocupado em trazer inovações que podem contribuir para a diminuição da disseminação de microrganismos, enquanto químico fiquei curioso para saber se esta embalagem realmente funciona (e como funciona) para a inativação de microrganismos.

No site da empresa que comercializa o saco plástico (https://www.unisold.com.br/anti-v/) são disponibilizadas várias informações acerca do produto, tais como um laudo técnico, um vídeo de apresentação e informações sobre tempo de contato para que o aditivo atue para inativar microrganismos. Em nenhum lugar é indicado o nome do aditivo, que está associado ao efeito inativador de microrganismos,  utilizado no saco plástico, apenas a classe à que pertence – nanopartículas à base de cobre.

A ideia de produção de um saco plástico com propriedade microbicida (que causa a morte de diferentes microrganismos) é válida e importante, uma vez que a disseminação de vários microrganismos pode ocorrer por meio de alimentos comercializados em supermercados. Além disso, o tempo de viabilidade de diferentes microrganismos, em diferentes superfícies, pode ser relativamente alto: alguns tipos de vírus, por exemplo, podem resistir até nove dias em superfícies plástica.

Em 2020, algumas pesquisas indicaram que o tempo médio de sobrevivência do novo coronavírus é diferente para as várias superfícies. Em superfícies de cobre a sobrevivência viral é menor que 4 horas, em comparação com papelão, aço inoxidável e plástico com um tempo médio de sobrevivência de 24 horas, 48 horas e 72 horas, respectivamente. Tal fato tem estimulado pesquisas para o desenvolvimento de substâncias químicas à base de cobre que possam ser aplicadas em diferentes produtos que interagimos em nosso cotidiano. Máscaras, sacos plásticos e outros materiais de uso externo foram os primeiros produtos a incorporar substâncias químicas à base de cobre (tais como as nanopartículas).

Segundo o laudo técnico disponível no site da empresa, para comprovar a eficiência do saco plástico em inativar microrganismos foi utilizado uma norma técnica, a ISO 21702 publicada em 2019, que especifica métodos adequados para medir a atividade antiviral em plásticos e outras superfícies não porosas de produtos tratados com antivirais contra vírus específicos. O microrganismo utilizado como modelo foi um alfacoronavírus, um dos membros da família do novo coronavírus, utilizando 0,24% de aditivo no saco plástico foi observada uma redução viral acima de 99% ao estabelecer contato saco plástico – microrganismo. No entanto, outros microrganismos não foram avaliados, o que indica uma fragilidade em generalizar que o saco plástico pode inativar vírus e bactérias.

Concluímos que a notícia é verdadeira, existem sacos plásticos, disponíveis comercialmente, que possuem aditivos capazes de inativar microrganismos, tal como nosso inimigo do momento – o coronavírus. Esses aditivos, tal como as nanopartículas de cobre podem gerar espécies reativas de oxigênio que interferem nas operações virais e interrompem a membrana viral. Trata-se de mais um aliado na diminuição da disseminação desse vírus, fique de olho e veja se o supermercado que você faz compra já aderiu a esse produto.

Caro leitor, você tem dúvida sobre a veracidade do discurso científico presente em alguma notícia recebida via redes sociais, envie a notícia para nós! Iremos avaliar e posteriormente publicaremos nossas considerações sobre essa notícia.

 

Prof. Dr. Adriano Lopes Romero

Universidade Tecnológica Federal do Paraná – câmpus Campo Mourão

e-mail para contato: [email protected]

65 thoughts on ““Um saco que inativa 99,9% de vírus”: Essa notícia é falsa ou verdadeira?

  • 28/08/2021 em 11:08
    Permalink

    Excellent post but I was wondering if you could write a litte more on this topic?

    I’d be very thankful if you could elaborate a little bit more.

    Bless you!

  • 30/08/2021 em 04:46
    Permalink

    Asking questions are in fact nice thing if you are not understanding anything completely, but
    this post offers pleasant understanding yet.

  • 01/09/2021 em 14:13
    Permalink

    Please let me know if you’re looking for a article author for your blog.

    You have some really great articles and I think I would be a good asset.
    If you ever want to take some of the load off, I’d absolutely love
    to write some articles for your blog in exchange for a link back to mine.
    Please send me an e-mail if interested. Many thanks!

  • 02/09/2021 em 06:32
    Permalink

    Hi there to all, it’s genuinely a nice for me to pay a quick visit this web page, it includes important Information.

  • 03/09/2021 em 08:05
    Permalink

    Pretty section of content. I just stumbled upon your site and in accession capital to assert
    that I get in fact enjoyed account your blog posts. Anyway I’ll be subscribing
    to your augment and even I achievement you access consistently
    rapidly.

  • 04/09/2021 em 07:27
    Permalink

    I was very happy to find this site. I wanted to thank you
    for ones time for this particularly fantastic read!!
    I definitely really liked every part of it and i also have you book-marked to look
    at new stuff in your blog.

  • 05/09/2021 em 10:38
    Permalink

    Howdy! I could have sworn I’ve been to this site before but after reading through some of
    the post I realized it’s new to me. Anyways, I’m
    definitely happy I found it and I’ll be bookmarking and checking back often!

  • 06/09/2021 em 07:32
    Permalink

    Just want to say your article is as surprising. The clearness in your post is simply excellent and i can assume you are an expert on this subject.

    Fine with your permission let me to grab your feed
    to keep up to date with forthcoming post. Thanks a million and please continue the enjoyable work.

  • 10/09/2021 em 19:55
    Permalink

    I’m extremely pleased to uncover this great site.
    I want to to thank you for ones time for this particularly fantastic
    read!! I definitely enjoyed every part of it and i also have you saved to fav to check out new
    stuff in your web site. scoliosis surgery https://0401mm.tumblr.com/ scoliosis surgery

  • 12/09/2021 em 06:20
    Permalink

    Simply want to say your article is as amazing.
    The clearness in your post is just excellent and i could assume you’re
    an expert on this subject. Well with your permission allow me to grab your feed to
    keep updated with forthcoming post. Thanks a million and please
    keep up the rewarding work. quest bars https://www.iherb.com/search?kw=quest%20bars quest bars

  • 13/09/2021 em 18:48
    Permalink

    Fantastic beat ! I wish to apprentice even as you
    amend your website, how could i subscribe for a weblog web site?
    The account helped me a appropriate deal. I have been tiny bit familiar of this your broadcast provided bright transparent
    idea ps4 games https://j.mp/3nkdKIi ps4 games

  • 22/10/2021 em 17:06
    Permalink

    This design is incredible! You certainly know how to keep a
    reader amused. Between your wit and your videos, I was almost moved to start
    my own blog (well, almost…HaHa!) Wonderful
    job. I really enjoyed what you had to say, and more than that, how you presented it.
    Too cool! part time jobs hired in 30 minutes https://parttimejobshiredin30minutes.wildapricot.org/

  • 25/10/2021 em 21:56
    Permalink

    Nice weblog right here! Additionally your web site so much
    up very fast! What host are you using? Can I get your affiliate
    hyperlink to your host? I wish my website loaded up as quickly as yours lol

  • 26/10/2021 em 08:10
    Permalink

    Hey There. I found your blog using msn. This is a really well written article.
    I will make sure to bookmark it and come back to read more of your useful information. Thanks for
    the post. I’ll definitely comeback.

  • 25/11/2021 em 14:12
    Permalink

    Hey I know this is off topic but I was wondering if you knew of any widgets I could
    add to my blog that automatically tweet my newest twitter updates.
    I’ve been looking for a plug-in like this for quite some time
    and was hoping maybe you would have some experience with something like
    this. Please let me know if you run into anything. I truly enjoy
    reading your blog and I look forward to your new updates.

  • 01/01/2022 em 13:48
    Permalink

    If some one desires expert view about running a blog afterward i advise him/her
    to pay a quick visit this weblog, Keep up the nice
    work.

  • 03/02/2022 em 08:56
    Permalink

    You need to be a part of a tournament for just one of the finest blogs on-line. I most certainly will suggest this website!

  • 20/03/2022 em 15:14
    Permalink

    Good day! This post couldn’t be written any better!

    Reading through this post reminds me of my good old
    room mate! He always kept chatting about this. I will forward this article to
    him. Fairly certain he will have a good read. Thank you for sharing!

  • 23/03/2022 em 04:49
    Permalink

    Hello, i think that i noticed you visited my weblog thus i
    got here to return the prefer?.I am trying to in finding
    issues to improve my site!I guess its adequate to use a few
    of your ideas!!

  • 24/03/2022 em 05:12
    Permalink

    I go to see every day some websites and websites to read
    articles or reviews, but this web site gives feature based content.

  • 03/04/2022 em 10:47
    Permalink

    Major thanks for the article post.Thanks Again. Want more.

  • 04/04/2022 em 12:55
    Permalink

    Great, thanks for sharing this blog post.Really looking forward to read more. Cool.

  • 05/04/2022 em 23:30
    Permalink

    What i don’t realize is in reality how you’re no longer really
    much more well-appreciated than you might be now. You’re
    so intelligent. You know thus considerably when it comes to this matter, produced me personally believe it from numerous numerous angles.
    Its like men and women aren’t fascinated except it is one thing to do with Lady
    gaga! Your individual stuffs excellent. Always take care of it up!

  • 06/04/2022 em 08:57
    Permalink

    Nice blog here! Also your website loads up very fast!
    What host are you using? Can I get your affiliate link to your host?
    I wish my website loaded up as fast as yours lol

  • 06/04/2022 em 22:56
    Permalink

    Hello! I could have sworn I’ve been to your blog
    before but after browsing through some of the articles I realized it’s new to me.
    Anyways, I’m certainly pleased I discovered it and I’ll be bookmarking it and checking
    back frequently!

  • 10/04/2022 em 14:49
    Permalink

    I have learn some just right stuff here. Definitely price bookmarking for revisiting.
    I surprise how a lot effort you put to create this type of excellent informative site.

  • 12/04/2022 em 07:03
    Permalink

    Thanks for the post.Really looking forward to read more. Cool.

  • 12/04/2022 em 22:46
    Permalink

    I really liked your blog article.Much thanks again. Great.

  • 14/04/2022 em 09:03
    Permalink

    Thanks again for the blog article.Really looking forward to read more.

  • 14/04/2022 em 15:55
    Permalink

    I loved your blog article.Really looking forward to read more. Much obliged.

  • 15/04/2022 em 02:39
    Permalink

    I really enjoy the post.Really looking forward to read more. Awesome.

  • 22/04/2022 em 12:11
    Permalink

    Thanks for sharing, this is a fantastic article. Will read on…

  • 28/04/2022 em 14:04
    Permalink

    Major thanks for the blog article.Much thanks again. Really Cool.

  • 11/05/2022 em 16:45
    Permalink

    Sweet blog! I found it while browsing on Yahoo News.
    Do you have any suggestions on how to get listed in Yahoo News?
    I’ve been trying for a while but I never seem to get there!
    Cheers

  • 16/05/2022 em 10:44
    Permalink

    Hello! Do you know if they make any plugins to help with Search Engine
    Optimization? I’m trying to get my blog to rank for some targeted
    keywords but I’m not seeing very good results. If you know
    of any please share. Thank you!

Deixe uma resposta

O seu endereço de e-mail não será publicado.